Näin toimit häiriötilanteessa

Sähkö on tärkeä osa jokapäiväistä elämäämme. Usein jo lyhytkin keskeytys sähkönjakelussa tuntuu epämiellyttävältä. Sähkön toimitusvarmuus eli sähkökatkojen määrät ja pituudet on määritelty alan suosituksissa. Pyrimme takaamaan mahdollisimman häiriöttömän sähköntoimituksen, mutta aina se ei ole mahdollista. Tällä sivulla opastamme sinua sähkökatkoihin varautumiseen ja toimimiseen sähkökatkon aikana.

Sähkökatkokartta

Katso keskeytystilanne ja tee vikailmoitus

Onko sähkönjakelussa häiriöitä? Havaitsitko sähköjohtoon kallellaan olevan puun tai linjoihin lentäneen linnun? Auta meitä paikantamaan vika- ja vaaranpaikat ja ilmoita havainnoistasi karttapalvelun kautta.

Avaa kartta ja tee ilmoitus

Varaudu sähkökatkoon

Sähkökatkoon kannattaa varautua ennalta. Varautuminen on tärkeää etenkin jos taloudessasi on vanhuksia tai pieniä lapsia. Ohjeita pitkän sähkökatkoksen varalle löydät Puolustusministeriön Näin selviät pitkästä sähkökatkosta -kansalaisoppaasta.

Jos haluat varmistaa katkottoman sähkön esimerkiksi tietokoneelle tai muulle herkälle laitteelle, kannattaa laite varustaa UPS-järjestelmällä, joka suodattaa jännitteen häiriöt sekä mahdollistaa tietojen tallentamisen ja laitteen turvallisen alasajon katkon aikana.

Jos katkeamaton sähkönjakelu on välttämättömyys, kannattaa harkita oman varasähköjärjestelmän hankkimista. Maatilat voivat kätevimmin varautua katkoksiin hankkimalla tilalle varavoimavalmiuden, esimerkiksi aggregaatin tai traktorikäyttöisen generaattorin. Savon Voima Verkon asiantuntijoilta saat tarvittavia neuvoja varavoiman hankintaan ja sen käyttöön liittyvissä asioissa. Varavoimakoneeksi kannattaa valita sen verran suuri laite, että sen taakse voidaan kytkeä kaikki tilan rakennukset.

Varaa helposti löydettävään paikkaan nämä:

  • kotivara, eli ruokaa koko porukalle ainakin 72 tunniksi
  • muutama litra juomavettä
  • taskulamppu ja paristoja
  • varasulakkeita
  • kynttilöitä ja tulitikkuja
  • paristo- tai akkukäyttöinen radio / autoradio
  • polttopuita, jos kotona on takka tai muu tulisija
  • ämpäri tai kanisteri
  • muovipusseja
  • ladattu virtalähde, jolla voi ladata matkapuhelimen
  • pieni summa käteistä rahaa
  • välttämättömät lääkkeet ja särkylääkkeitä
  • kosteuspyyhkeitä
  • alkusammutusvälineet, esimerkiksi sammutuspeite
  • ensiapulaukku
  • kasvomaskeja ja käsidesiä
  • joditabletteja

Ukkosiin varautuminen

Ukkosmyrskyt voivat rikkoa sähkö- ja puhelinverkossa olevia laitteita etenkin haja-asutusalueilla. Edullisin keino estää tietokoneiden, viihde-elektroniikan ja puhelinlaitteiden rikkoutuminen on irrottaa laitteet pistorasioista ukonilman ajaksi. Myös antenni-, puhelin- ja internetkaapelit kannattaa irrottaa. Jos asut haja-asutusalueella tai omakotitalossa, kannattaa hankkia ukkosenjohdatin ja pistorasioihin ylijännitesuojat.

Kun sähköt katkeaa

Kun sähköt katkeaa laajemmalta alueelta, häiriö on yleensä jo tiedossamme ja korjaustoimenpiteet aloitettu. Sähkökatkokartalta näet tiedossamme olevat runkoverkon viat ja suunnitellut keskeytykset. Nauhoitettu häiriötiedote vikapalvelunumerossa kertoo tiedossamme olevan sähkökatkotilanteen alueellasi. Laajoista vioista lähetämme myös tiedotteet asiakkaillemme, jotka ovat palvelun tilanneet.

Joskus sähkökatko saattaa johtua oman tai asuinkiinteistösi sähkölaitteen viasta. Tällöin kiinteistön omistaja on vastuussa viankorjauksesta ja kustannuksista. Jos vain osa taloudesta on sähköttä, tarkista ensin pää- ja ryhmäsulakkeet sekä mahdolliset vikavirtasuojat. Vaihda tarvittaessa palanut sulake uuteen. Kannattaa myös vilkaista, onko naapurillasi tai lähikadulla sähköt.

Jos omassa keskuksessa kaikki näyttää olevan kunnossa, on syytä soittaa vikapäivystysnumeroon, p. 0800 307 400. Päivystäjä käy tutkimassa sähköverkon kunnon. Tarvittaessa voidaan myös avustaa mahdollisuuksien mukaan asiakkaan omassa keskuksessa tai verkossa olevan vian paikantamisessa ja korjaamisessa, mutta tämä on erikseen veloitettavaa työtä. Suurten häiriöiden aikaan päivystäjät eivät ehdi korjaamaan asiakkaan omissa laitteissa olevia vikoja, vaan heidän on keskityttävä korjaamaan jakeluverkon vikoja.

Vikapalvelunumero ja Häiriövahti toimivat 24 tuntia vuorokaudessa

Jos sähkökatko koskee vain rajattua aluetta, eli omaa kiinteistöäsi ja mahdollisesti naapuriasi, vika voi olla pienjänniteverkossa. Pienjänniteverkon vioista saamme tiedon ensisijaisesti asiakkailtamme. Epäillessäsi pienjänniteverkon vikaa tai jos sinulla on tiedossa tarkka vikapaikka (esimerkiksi puu sähkölinjalla), voit soittaa vikapalvelunumeroomme 0800 307 400. Numeroon on syytä soittaa myös silloin, kun saat ilmoitusviestin, että tiedossamme ollut vika on korjattu, mutta kiinteistöstänne puuttuu edelleen sähköt.

Vian päättymisestä kertovan viestin jälkeen on hyvä tarkistaa oman kiinteistön sähkölaitteiden toiminta esimerkiksi kylmälaitteiden osalta. Vikailmoituksen voit tehdä sähköisesti myös sähkökatkokartan kautta sekä älypuhelimeen ladattavalla Väppi-mobiilisovelluksella.

Suurhäiriötilanteet

Suurhäiriötilanteissa sähkökatkoja on laajoilla alueilla ja korjaustyöt saattavat kestää kauan. Tällaisissa tilanteissa kannattaa harkita siirtymistä esimerkiksi sukulaisten tai tuttavien luokse odottamaan sähköjen palautumista, etenkin jos taloudessasi on vanhuksia tai pieniä lapsia.

Laajoissa häiriötilanteissa monilla radiokanavilla kerrotaan tilannetietoja. Sähkönjakelun tilaa ja häiriötiedotteita voi myös seurata verkkosivuillamme, facebookissa ja sähkökatkokartalta.

Nollavika

Hengenvaarallinen nollavika – näin tunnistat sen

Sähköverkon nollavika aiheutuu yleensä puiden kaatuessa sähkölinjalle. Pahimmillaan se saa aikaan jännitteen nousun, joka voi rikkoa kodin sähkölaitteita ja aiheuttaa sähköiskun tai tulipalon vaaran.

Lue lisää nollaviasta