Ladattavan sähköauton koeajo

Jere Anttalainen 29.12.2017

Koeajossa ladattava sähköauto

Savon Voiman VoimaPiste-latausverkoston rakentuessa jokaisella latauspisteellä tehdään sähköasennuksen käyttöönotto ja sähkölaitteiston varmennustarkastus. Latauslaitteiden lataus-, asiakkaantunnistus- ja maksuominaisuudet testataan ennen asentamista. Varmistamme vielä asennuksen jälkeen, että laitteet ovat toimintakuntoiset ennen käyttöönottoa. Lataaminen testataan sähköautoa simuloivalla testerillä tai oikealla sähköautolla.

Kävin tänään koeajamassa sähköautoa ja lataamassa niin auton akkua kuin omaa energiavarastoani lounaan merkeissä VoimaPiste-latauspisteellä Matin ja Liisan liikenneasemalla Lapinlahdella. Matin ja Liisan Asemalla on teholatauspiste 50 kW yhden ajoneuvon ja asiointilataustolppa 22 kW kahden ajoneuvon samanaikaiseen lataamiseen. Latauspisteverkostoomme voit tutustua web-applikaatiomme avulla osoitteessa: www.voimapiste.fi.

Autonani oli BMW i3 -täyssähköauto, jossa takana sähkömoottorin vieressä on polttoaineella toimiva aggregaattimoottori puhtaasti sähkökäyttöisen auton toimintasäteen pidentämiseen. Muina auton teknisinä ominaisuuksina on 125 kW (170 hv) tehoinen sähkömoottori, jolla auton liike-energia siis tuotetaan. Autossa on noin 27 kWh korkeajännitteinen akku ja auton paino on noin 1300 kg. Auto on tehty pitkälti kierrätysmateriaaleista ja auton elinkaaren päästötaakan pienentämiseen on kiinnitetty suuresti huomiota.

Ajoon lähtiessäni akku oli ladattu täyteen ja polttoainetankki oli täysi. Ajoin Toivalasta Lapinlahdelle noin 60 km matkan. Perillä Lapinlahdella auton akun varaustila oli noin 70 %. Auton toimintasäde sähköllä riippuu ajonopeudesta, ajoreitistä, ajotavasta sekä keliolosuhteista ja ulkolämpötilasta. Keliolosuhteina olivat -1°C, taivaalta satoi hieman räntää ja tielle oli kertynyt ajoittain hieman loskaa. Auton toimintasäde sähköllä näissä olosuhteissa mittariston arvion mukaan on noin 120 km ja tankin polttoaineen energia aggregoituna sähköksi yhteensä reilu 200 km.

Ajotuntuma on kyllä loistava! Auto reagoi välittömästi vauhtipolkimen painallukseen ja jalan polkimelta nostamiseen. Perinteiseen polttomoottoriautooni verrattuna kiihtyvyyden tunsi välittömästi. Ja kun jalan nosti vauhtipolkimelta, niin tottumaani polttomoottorin vaivihkaista vauhdin hidastumista ei tapahtunutkaan vaan auton vauhti hiljeni selvästi nopeammin, responsiivisemmin. Tärkeä huomio kuitenkin on, että sähköautolla ajaessa toki jarruakin tarvitaan.

Matin ja Liisan Asemalle saavuttuani kytkin auton vapaana olleeseen teholatauspisteeseen. Hyvä työkalu matkan ja pysähdysten suunnitteluun on muuten tuo edellä mainitsemani VoimaPiste-applikaatio. Siinä näkyy latauspisteverkosto ja kunkin latauspisteen tila, eli onko se vapaana lataukseen. Teholatauslaitteen näyttö opasti selkeästi latauskaapelin kytkemiseen ja latauksen käynnistämiseen. Lataamiseen aikana olikin hyvä aika nauttia liikenneaseman lounaasta.

Lounaan jälkeen auton akun varaustila näytti, että vielä 15 minuuttia niin akku olisi täynnä. No akun varaus riittäisi kyllä päämäärääni ja siten päätin lopettaa lataamisen kesken. Avaamalla auton keskuslukituksen auton puoleisen latauspistokkeen huomiovalo muutti väriään ja teholatauslaitteen näyttöön ilmestyi ohjeet latauksen keskeyttämiseen. Noudatin ohjeita ja niin sain latauskaapelin irti kevyesti ajoneuvosta.

Sähköautolla ajo oli kyllä erittäin positiivinen elämys. Auto oli näppärän kokoinen ja sen hallittavuus oli helppoa. Ajoa oli avustamassa lukuisia turvajärjestelmiä ja takavedon haasteet automatiikka hoiti hienosti. Myös lumisella tiellä pito oli hyvä ja ohjattavuus säilyi. Vaikka auto on ulkoapäin pieni, on sisätiloissa etuosassa kuitenkin tilantuntua. Ajotuntuma oli loistava ja varsinkin ajoneuvon kiihtyminen ja hidastuminen välittömästi käskystä oli vaikuttavaa. Hiljaisuudesta myös plussaa.

Jere Anttalainen
Jere Anttalainen Asiantuntija, prosessit ja tuotekehitys Puhelin 044 723 7151

Lähetä kommenttisi

Savon Voima Oyj

PL 1024
(Kapteeninväylä 5)
70901 Toivala
asiakaspalvelu
017 224 400
vaihde 017 223 111

Maksuttomat 24H vikapalvelunumerot:
Sähköviat:
0800 307 400
Kaukolämpöviat:
0800 307 800

Scroll to top