Usein kysyttyä

Pohditko, jatkuuko sähkösopimuksesi muuttotilanteessa tai miten tehdä sopimus uuteen kotiin? Askarruttaako, milloin saat korvauksia sähkökatkoista? Katso vastaukset yleisimpiin kysymyksiin tai ole yhteydessä asiakaspalveluumme. Voit asioida kätevästi myös sähköisesti henkilökohtaisessa PriWatti-palvelussa.

Kysymyksiä sähkösopimuksesta

Jatkuuko määräaikainen sähkösopimus muuttaessani?

Sähkösopimuksesi on sovittu joko yhden tai kahden vuoden määräajalle. Muuttaessasi jatkamme sähkösopimusta uudessa osoitteessasi sopimuskauden loppuun saakka sopimuksessa mainituin hinnoin.

Kuinka määräaikainen sähkösopimukseni päättyy?

Ennen määräaikaisen sähkösopimuksen päättymistä saat meiltä jatkotarjouksen uudeksi sopimuskaudeksi. Mikäli et reagoi tarjoukseemme ennen määräaikaisen sopimuksesi päättymistä, sähkösopimuksesi jatkuu toistaiseksi voimassa olevana KestoVoima -sähkösopimuksena. Voimassa olevan määräaikaisen sähkösopimuksesi voimassaoloajan löydät sähkölaskusta ja PriWatti-palvelusta.

Miten tiedän saanko KestoEtua?

Mikäli sähkötuotteenasi laskulla on mainittu KestoVoima (laskun keskiosassa), kuulut KestoEdun piirin. Sopimuksella voimassa olevan sähkötuotteen löydät myös kirjautumalla PriWatti-palveluun.

Kuinka toimin vaihtaessani sähkönmyyjää?

Kun olet päätynyt valitsemaan Savon Voiman sähkönmyyjäksesi, voit tehdä sähkösopimuksen kätevimmin nettisivujemme sopimuslomakkeella. Hoidamme myyjänvaihtoon liittyvät asiat puolestasi, eikä sinun tarvitse olla yhteydessä aiempaan sähkönmyyjääsi.

Kysymyksiä sähkökatkoista

Milloin saan korvauksia sähkökatkoista?

Sähkömarkkinalain mukaan sähkönkäyttäjällä on oikeus saada ns. vakiokorvausta, kun hän on ollut yhtäjaksoisesti ilman sähköjä vähintään 12 tuntia (verkkopalvelun toimitus on siis keskeytynyt). Asiakkaalle vakiokorvaus hyvitetään automaattisesti sähkölaskulla.

Sähkönjakelun keskeytymisen vuoksi maksettavan vakiokorvauksen enimmäismäärä on 1000 euroa, jos keskeytys on alkanut ennen 1.1.2016 ja 1500 euroa, jos keskeytys on alkanut ennen 1.1.2018. Vakiokorvauksen enimmäismäärä on 1.1.2018 alkaen 2000 euroa.

Kalenterivuoden kuluessa maksettavien vakiokorvausten määrä on kuitenkin enintään 200 prosenttia vuotuisesta siirtopalvelumaksusta tai 2000 euroa. Enimmäismäärää laskettaessa, jos keskeytys ulottuu kahdelle kalenterivuodelle, jyvitetään maksettava vakiokorvaus kuhunkin kalenterivuoteen kohdistuvan keskeytysajan mukaisesti.

Keskeytyksen pituus vaikuttaa korvaukseen. Lain mukaan verkkopalveluasiakkaalle sähköntoimituksen keskeytyksestä maksettavan korvauksen suuruus vaihtelee. Korvauksen suuruuteen vaikuttava keskeytysaika alkaa siitä, kun vika on tullut Savon Voima Verkko Oy:n tietoon joko sähköverkon oman käyttöjärjestelmän kautta tai sähkönkäyttäjän/asiakkaan ilmoituksesta ja päättyy, kun vika on saatu korjatuksi.

  • 12-24 tuntia: 10 % vuotuisesta siirtopalvelumaksusta
  • 24-72 tuntia: 25 % vuotuisesta siirtopalvelumaksusta
  • 72-120 tuntia: 50 % vuotuisesta siirtopalvelumaksusta
  • 120-192 tuntia: 100 % vuotuisesta siirtopalvelumaksusta
  • 192-288 tuntia: 150 % vuotuisesta siirtopalvelumaksusta
  • yli 288 tuntia: 200 % vuotuisesta siirtopalvelumaksusta​

Jos sähköntoimituksen keskeytys johtuu kanta- tai alueverkon viasta, ei verkkoyhtiö ole velvollinen maksamaan vakiokorvausta asiakkailleen. Verkkoyhtiö voi vapautua maksuvelvollisuudesta myös silloin, jos keskeytyksen syyn katsotaan olevan verkkoyhtiön vaikutusmahdollisuuksien ulkopuolella. Esimerkkinä tällaisista tapauksista voisivat olla vaikkapa energian säännöstelyä koskevat viranomaismääräykset.

Vakiokorvaukset maksetaan asiakkaille automaattisesti. Korvaukset näkyvät sähkölaskulla asiakkaan laskutusrytmistä riippuen 2-6 kuukauden kuluttua korvattavasta sähkökatkosta.

Mikä on nollavika ja mitä silloin pitää tehdä?

Nollaviaksi kutsutaan tilannetta jossa sähköjärjestelmässä ns. nollajohdin katkeaa. Tämä voi tapahtua sähköverkkoyhtiön vastuulla olevassa muuntajan ja kiinteistön välisessä pienjännitejohdossa tai kiinteistön omissa sähköasennuksissa.

Sähköverkossa oleva nollavika syntyy tyypillisimmin niin, että puu kaatuu pylväissä kulkevan riippukierrejohdon päälle ja katkaisee ainoastaan siinä kannatinlankana toimivan eristämättömän johtimen, joka toimii myös ns. nollajohtona. Tämän  seurauksena eri vaiheiden  (3 kpl) jännitteet muodostuvat epätavallisiksi. Yhdessä tai kahdessa vaiheessa voi olla ylijännite ja vastaavasti muissa alijännite. Nollavikatilanteissa  jännite voi vaihdella 0-400 voltin välillä ja tästä syystä varsinkin elektroniikkaa sisältävät sähkölaitteet ovat tuolloin vaarassa vaurioitua. Nollavika voi lisäksi aiheuttaa vakavan sähköiskun vaaran varsinkin vanhemmissa kiinteistöissä.

Nollavian tyypillisimpänä oireena on sähköjen epänormaali käyttäytyminen. Osassa taloa esimerkiksi valot palavat huomattavan kirkkaasti ja osassa puolestaan himmeästi. Jos havaitset sähköissä tämän kaltaista oiretta, katkaise välittömästi sähköt pääkytkimestä ja ota yhteyttä vikapalvelunumeroon 0800 307 400.

Mistä tiedän, onko vika sähköverkossa vai kiinteistöni omissa laitteissa?

Jos sähköt katkeavat ja olet tilannut PriWatti-palvelusta Savon Voiman häiriöinfon käyttöösi, saat pian sähkökatkon alettua puhelimeesi tekstiviestillä tiedon katkosta ja samalla tiedon siitä, että vika on tiedossamme.

Mikäli viestiä ei tule tai et ole tilannut vikailmoituksia, ota selvää onko naapureilla sähköä. Mikäli heillä on sähköt ja ne tulevat samasta muuntajasta kuin itsellesi, niin kyseessä on vika joko Savon Voima Verkon pienjänniteverkossa tai kiinteistösi omissa sähkölaitteissa. Tässä tapauksessa ota yhteyttä Savon Voima Verkon vikapalvelunumeroon 0800 307 400, josta saat lisäohjeita vian selvittämiseen.

Mitä teen, jos havaitsen sähkölinjalle kaatuneen puun?

Jos havaitset sähkölinjalle kaatuneen tai kaatumassa olevan puun, ilmoita siitä Häiriöinfo-karttapalvelun kautta, mobiilisovelluksella​​ tai soita vikapalvelunumeroomme 0800 307 400. Puita ei saa missään tapauksessa itse poistaa linjoilta omatoimisesti eikä mahdollisiin maassa oleviin johtoihin saa koskea sähköiskun vaaran takia.

Kysymyksiä PriWatti-palvelusta

Miksi PriWatin raportilla on eri kulutustiedot kuin laskulla?

Laskullasi näkyvä kulutuslukema saattaa poiketa hieman täällä palvelussa esitetyistä lukemista. Ero johtuu siitä, että laskulle tulevia lukemia ei välttämättä haeta mittarilta kalenterikuukauden päättymistunnilla. Laskullasi saattaa siis olla seuraavan kuukauden tuntien kulutusta tai siitä voi puuttua laskutuksessa näkyvää kulutusta. Laskutuksen oikeellisuuteen tällä erolla ei ole vaikutusta.

Miksi PriWatin raportilla näkyy kulutusta vaikka sähköt ovat olleet poikki?

Jos ihmettelet, miksi raportilla näkyy sähkönkulutusta vaikka sähköt ovat olleet poikki, johtuu se siitä, että sähkökatkot eivät ala ja pääty tasatunneilla. Järjestelmä jakaa noiden osatuntien sähkönkäytön kaikille katkotunneille aiemman kulutushistorian mukaisesti ja tämä on syynä tälle epäloogisuudelle. Kun viet kursorin jonkin katkotunnin päälle, tilatietona on Arvioitu,  kun taas normaalitunnilla tuo tieto on Mitattu.

Laskutustietoihin tämä ei vaikuta, koska laskutusta varten mittarilla on oma rekisterinsä, joka toimii kuten perinteinen sähkömittari. Siinä lukema kasvaa sitä mukaa, kun sähköä kuluu ja katkotunneilla sähköä ei kulu ja myöskään lukema ei tuolloin kasva.

Miksi vanhoja laskuja ei löydy PriWatti-palvelusta?

Uusittu PriWatti-palvelu otettiin käyttöön syyskuussa 2014 ja tätä aiempia laskuja ei tuotu uudistettuun palveluun.

Miten rekisteröidyn PriWatti-palveluun?

Katso sähkö- tai kaukolämpölaskultasi käyttöpaikkanumero ja asiakasnumero, joita tarvitset rekisteröitymiseen. Rekisteröityessäsi luot itsellesi käyttäjätunnuksen ja salasanan, joiden avulla pääset kirjautumaan palveluun.

Kuinka toimin, jos unohdan PriWatti-palvelun tunnukset?

Jos et muista PriWatti-palvelun salasanaa, mene kirjautumissivulle ja etene Unohditko salasanasi -linkin kautta avautuvien ohjeiden mukaisesti.

Mikäli käyttäjätunnuksesi on hukkunut, ota yhteyttä asiakaspalveluumme, niin nollaamme rekisteröitymisesi ja voit tehdä sen uudelleen.

Savon Voima Oyj

PL 1024
(Kapteeninväylä 5)
70901 Toivala
asiakaspalvelu
017 224 400
vaihde 017 223 111

Maksuttomat 24H vikapalvelunumerot:
Sähköviat:
0800 307 400
Kaukolämpöviat:
0800 307 800

Scroll to top